مهار کننده های SGLT2 زندگی طولانی تر و سالم تری را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به ارمغان می آورند

20 مارس 2017- یک مطالعه ی جهانی نشان داد که مهار کننده های  SGLT2، که برای درمان دیابت نوع 2 تجویز می شوند، نرخ بستری در بیمارستانها را به دلیل نارسایی قلبی یا مرگ بر اثر نارسایی قلبی را تا 39 درصد کاهش می دهند.

مهار کننده های SGLT2 نوع نسبتا جدیدی از داروهای درمان دیابت نوع 2 هستند که در سال 2013 وارد بازار شدند. آنها با کمک به کلیه ها در دفع قند اضافه، مقدار قند خون  را کاهش می دهند.

در مطالعه ی اخیر که با شرکت بیش از 300،000 نفر از شش کشور انجام شد، مزایای بهداشتی قابل توجه این نوع از داروهای خوراکی در مقایسه با سایر داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت نوع 2 ، بررسی گردید.

Bruce Cooper، معاون امور پزشکی جهانی در موسسه ی  AstraZeneca، گفت: داده های دنیای واقعی حاصل از این مطالعه، شواهد قابل توجهی را فراهم کرده است که نشان می دهد گروه جدیدتر این دارو" SGLT-2i "  نرخ بستری در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی و مرگ ناشی از نارسایی قلبی را حدود 50 درصد کاهش می دهد.

مطالعه ی CVD-REAL اولین مطالعه ای است که در آن اثرات درمان باSGLT-2i  در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که در معرض خطر بسیار زیاد و در معرض خطر پایین تر نارسایی قلبی هستند را نسبت به آزمایشات بالینی گذشته بررسی کرده است.

مهار کننده هایSGLT2 که در این مطالعه بررسی شدند شامل داروهایForxiga (dapagliflozin)،  Jardiance (empagliflozin)  و Invokana (canagliflozin) بودند.

بیش از 90 درصد از افراد مورد مطالعه، تحت درمان با Forxiga(که به طور عمده در اروپا تجویز می شود) و یا  Invokana(که در درجه اول در ایالات متحده تجویز می گردد) بودند. 87 درصد از کسانی که در این تحقیقات شرکت داشتند، هیچ گونه سابقه ای از بیماری های قلبی عروقی نداشتند.

در این مطالعه داروهای SGLT2s با انسولین  و  مهارکنندهDPP-4  و همچنین متفورمین مقایسه گردید.

داروهایSGLT-2 سبب کاهش خطر بستری شدن به دلیل نارسایی قلبی و مرگ به هر علت تا 46 درصد گردید. کاهش پذیرش در بیمارستان برای نارسایی قلبی یا مرگ ناشی از نارسایی قلبی 39 درصد بود.

 دکترKosiborod، متخصص قلب در موسسه قلب سنت لوک واقع در شهر کانزاسگفت: واقعیت اینست که نتایج حاصل از یک کشور با نتایج یک کشور دیگر بطور قابل ملاحظه ای سازگار هستند، بدون در نظر گرفتن اینکه چه ترکیب دارویی از میان داروهایSGLT-2 بصورت غالب در آن کشور استفاده می شود، که قطعا نشان دهنده ی اثر این کلاس دارویی است.

این یافته ها در شصت و ششمین جلسه ی علمی سالانه ی کالج متخصصان قلب آمریکا ارائه شد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/sglt2-inhibitors-help-people-with-type-2-diabetes-live-longer-and-healthier,-study-says-95478131.html